Translate

4. 1. 2015

Schéma nácviku schopnosti improvizácie v ľudovom tanci

(tento príspevok odznel na konferencii, ktorá bola sprievodným podujatím na Bystrickej folklórnej Haravare 2013)

Improvizáciu v ľudovom tanci by sme mohli definovať ako tanec, pri ktorom robí tanečník samostatné rozhodnutia na základe určitých pravidiel. To kladie na interpretov dve základné požiadavky: 1. znalosť pravidiel konkrétneho tanca a 2. schopnosť improvizovať, čiže robiť počas tanca rozhodnutia o priebehu tanca s prihliadnutím na tieto pravidlá. V tomto príspevku sa nechcem venovať prvej požiadavke, znalosť pravidiel a vnútornej štruktúry tanca súvisí s jeho podrobnou analýzou. Zameriam sa na schopnosť samostatnej improvizácie v ľudovom tanci, pretože kto nie je schopný tancovať v zásade podľa akýchkoľvek pravidiel, nedokáže výsledky tanečnej analýzy prakticky použiť. Slovné spojenie „schopnosť improvizácie“ používam zámerne, pretože improvizácia v ľudovom tanci je tým kvalitnejšia, čím sú vedomosti o pravidlách konkrétneho tanca hlbšie (a sú v improvizácii aj zohľadnené, napríklad: zmena smeru krútenia sa deje s novou hudobnou frázou, krútenie páru je len do jednej strany, tanečné motívy, ktoré sa musia vyskytovať vždy blízko seba, percentuálny pomer výskytu jednotlivých tanečných dielov a pod.) My sa budeme venovať výhradne schopnosti improvizácie ako princípu prispôsobovať svoj tanec pravidlám, pričom tieto pravidlá pre potreby nácviku zjednodušíme. Po osvojení si schopnosti improvizácie je kedykoľvek možné jednotlivé pravidlá pridať a priblížiť tak svoj tanec predlohe.

Pokúsim sa uviesť konkrétny postup nácviku schopnosti improvizácie v ľudovom tanci, na základe ktorého by mali interpreti dokázať robiť samostatné rozhodnutia a vytvárať vlastný tanec. Na rozdiel od nácviku choreografie, kde sú všetky pohyby presne vopred určené a tanečníci využívajú svoju chronologickú pamäť, si nácvik improvizácie vyžaduje prácu so štrukturálnou pamäťou, kde si tanečník musí pamätať funkciu jednotlivých tanečných motívov a vzťahy medzi časťami tanca.[1] Interpret si musí informácie o konkrétnom tanci logicky usporiadať, aby vedel pohotovo reagovať na impulzy z okolia, viesť partnerku, pracovať s dynamikou a radiť za sebou jednotlivé časti tanca na základe vlastnej invencie. Princíp nácviku schopnosti improvizovať  založíme na striedaní jednotlivých dielov tanca[2], práca s tanečnými motívmi bude v tomto prípade druhoradá. Tanečné motívy sú zvyčajne radené za sebou rýchlo (v niektorých prípadoch už po jednom, či dvoch taktoch) a vyžadovať od interpretov samostatné rozhodnutia v príliš krátkych intervaloch by bolo v tejto chvíli kontraproduktívne. Pomocou jednoduchej schémy sa pokúsime vytvoriť si akúsi vizuálnu predstavu o vnútornej štruktúre tanca a pri tancovaní sa budeme po tejto schéme pohybovať, pričom niektoré „cesty“ budú presne určené a iné si budú vyžadovať rozhodnutie interpreta o ďalšom postupe. Venovať sa budeme trom tanečným dielom: 1. základné a oddychové motívy, 2. krútenie páru, 3. samostatné cifrovanie, pretože tieto sú zvyčajne súčasťou najpočetnejšej skupiny ľudových tancov – krútivých tancov[3].
Zjednodušený princíp improvizácie vyjadruje táto schéma:

Vrcholy trojuholníka predstavujú jednotlivé tanečné diely a strany trojuholníka (šípky) predstavujú prechody medzi týmito dielmi. Prechodom z jedného dielu do iného môže byť tanečný motív, sled motívov, či séria pohybov vrátane práce rúk v rámci komunikačných impulzov pri vedení partnerky (závisí od konkrétneho tanca). Východiskový stav: k jednotlivým tanečným dielom sú priradené tanečné motívy. Každý diel môže obsahovať viac tanečných motívov. Každý prechod (v rámci schémy každá šípka) je presne určený (konkrétny sled pohybov – závisí od konkrétneho tanca). Pohyb po schéme: Tanečník sa nachádza na jednom z vrcholov trojuholníka – napríklad tancuje základný motív (dvojkročku). Na to, aby mohol zmeniť tanečný diel, musí sa rozhodnúť, či ísť cestou vpravo (krútenie páru) alebo vľavo (cifrovanie). Hneď ako sa rozhodne, musí urobiť konkrétny, presne určený „prechod“ a následne si musí vybrať tanečný motív, ktorý k novému dielu patrí. Po chvíli tancovania sa opäť musí rozhodnúť medzi dvomi cestami, urobiť konkrétny prechod a vybrať si tanečný motív. To sa neustále opakuje, takže tanečník vždy príde k bodu, kedy musí urobiť rozhodnutie, ale rozhoduje sa medzi presne určenými a nacvičenými kombináciami, ktoré vyústia do rozhodnutia sa pre motív nového dielu. Nový diel sa končí bodom, kedy je potrebné znovu sa rozhodnúť. Schému možno zjednodušiť tak, že ku každému dielu je priradený len jeden tanečný motív, náročnejšou sa naopak stáva, keď má každý diel viacej možností prevedenia, prípadne pribudnú ďalšie varianty prechodov (tu sa rozhodnutia vyžadujú v rýchlejšom slede – rozhodnutie pre cestu vpravo si vyžaduje rozhodnutie pre variant prechodu a po prechode rozhodnutie pre tanečný motív).

Metodický postup
Rozoberieme si základný model schémy a postup jej nácviku. Každému dielu tanca priradíme iba jeden tanečný motív a prechody budú mať iba jeden variant. Nakoľko robiť vlastné rozhodnutia počas tanca je pre neskúseného interpreta veľmi náročné (tu sa má na mysli neskúsený v improvizácii – tanečná pamäť funguje na inom princípe), každá nová časť výučby by mala byť najskôr presne určená, čiže „cestu“ určí pedagóg a až po jej technickom zvládnutí budú rozhodovať interpreti. Schéma improvizácie doplnená o postupnosť krokov vyzerá nasledovne:

Počas deviatich krokov by mali interpreti získať základné vedomosti k tomu, aby boli schopní samostatne improvizovať. Počas výučby platia dve zásady: 1. interpretom dávame vždy iba jednu novú informáciu a 2. novú informáciu po jej osvojení dáme do súvisu s už známymi informáciami. Vysvetlíme si teraz postupne každý krok:
1. základný motív – interpretov naučíme základný tanečný motív. Ide spravidla o časť tanca, ktorá sa zvykne nazývať aj „vodenie partnerky[4]“. Motivicky ide o varianty chôdze, jednokročky a dvojkročky v rôznom perovaní. Každý tanec má vlastné špecifické prevedenie základného/oddychového motívu. Interpretom vysvetlíme držanie páru, perovanie, priestorovú kresbu motívu atď. Varianty prevedenia motívu najskôr presne určíme (napríklad v raslavickej krucenej pohyb chôdzou vpred a vzad, v zubereckej polke valaský a odpovedanie partnerky na podup, v čardášoch postup dvojkročky po priestore a pod.), po ich zvládnutí necháme interpretov, aby sa sami rozhodovali (napríklad tanečník urobí podup kedy chce a partnerka mu odpovie, pohyb motívom po priestore určí tanečník a partnerka sa nechá viesť a pod.)
2. motív krútenia – interpretov naučíme motív krútenia páru. Vysvetlíme držanie páru (najčastejšie bočné), prácu s ťažiskom tela a prevedenie motívu (záleží na konkrétnom tanci) – jeho rytmus, perovanie, dynamiku a pod. S motívom krútenia páru úzko súvisí aj zmena smeru krútenia (krokmi, poskokmi, zastavením a prenesením ťažiska a pod.) V prvej fáze cvičenia intepretom presne určíme, čo majú robiť – učia sa to ako presný sled motívov (krútenie do jednej strany – zmena smeru – krútenie do druhej strany). V druhej fáze necháme interpretov, aby sa sami rozhodli, kedy urobia zmenu smeru krútenia. Pre uľahčenie rozhodovania môžeme použiť zavedenie pravidla, v ktorej časti hudobnej frázy sa má zmena udiať (s prvou dobou novej frázy, na konci frázy a pod.). Interpreti tak majú záchytný bod, musia si len vybrať, ktorú frázu na zmenu smeru použijú (nemusia byť „v strehu“ celý čas, ale iba na začiatku frázy)
3. prechod do krútenia – najčastejšie ide o posun partnerky do strany z držania čelného do držania bočného. Keďže počas prechodu nastáva aj zmena tanečného motívu (zo základného na motív krútenia), má posun partnerky spravidla svoje načasovanie vzhľadom na prevádzaný tanečný motív (napríklad pri dvojkročke vpravo a vľavo prechádzame do krútenia až na konci druhej dvojkročky pri návrate vľavo). Prechod do krútenia učíme interpretov najskôr presne určený, neskôr necháme tanečníkov viesť partnerky a začínať krútenie samostatne. Pri niektorých tancoch môže byť prechod do krútenia náročný, pretože ide o koordináciu a správne načasovanie práce nôh (tanečný motív) a práce rúk (impulz partnerke)
4. prechod do základného motívu – interpretov naučíme prechod z krútenia do základného motívu. Podľa konkrétneho tanca môže ísť o špeciálny ukončovací motív (podvrtnutie partnerky pod rukou, zastavenie krútenia podupom a pod.) alebo plynulý prechod priamo do základného tanečného motívu. Prechod učíme najskôr ako presnú kombináciu, potom necháme tanečníkov robiť prechod samostatne.
V tejto fáze môžeme spojiť všetko spolu. Najskôr presne určíme kombináciu, v ktorej bude zahrnuté vodenie partnerky, prechod do krútenia, krútenie, zmena smeru krútenia a návrat do základného kroku. Aby tanečníci nemuseli riešiť pri improvizácii dve veci naraz (rozhodnúť sa, čo idú robiť a rozhodnúť sa kedy to urobia), je vhodné zaradiť cvičenie, kde pedagóg prvé rozhodnutie zoberie na seba, takže určí „čo“ a na interpretov nechá „kedy“. Môže dávať povely počas tanca (krútenie!, základný krok!, krútenie!, zmena smeru!) a tanečníci následne nájdu vhodný okamih na splnenie povelu. V poslednej fáze necháme všetky rozhodnutia na interpretoch.
5. motív cifrovania – interpretov naučíme tanečný motív – cifru. Pre potreby pochopenia improvizácie stačí jeden tanečný motív, v prípade, že to tanečníci zvládnu, skúsime striedanie dvoch – troch motívov (naučíme jeden motív, naučíme druhý motív, určíme ich striedanie, potom necháme samostatne striedať, pridáme tretí motív atď.) Vysvetlíme držanie páru (za zdvihnuté ruky, bez držania, za jednu ruku...) a správne štýlové prevedenie motívu.
6. prechod zo základného motívu do cifrovania – tento prechod najčastejšie súvisí so zmenou párového držania (podľa konkrétneho tanca). Môže ísť o odstrčenie partnerky od seba, podvrtnutie, prechytenie a pod. Interpretov naučíme presný prechod do cifrovania a následne ich necháme samých rozhodnúť, kedy ho urobia.
7. prechod z cifrovania do základného motívu – obdobne, ako prechod do cifrovania, má aj ukončenie cifrovania a následný prechod do základného motívu svoje prevedenie (podľa konkrétneho tanca môže ísť o špeciálny motív na ukončenie cifrovania, podvrtnutie partnerky, zmenu párového držania a pod.)
         V tejto fáze môžeme spojiť vodenie partnerky s cifrovaním a s párovým krútením. Pedagóg určí sled motívov tak, aby sa vyhol pohybu po tretej strane trojuholníka, ktorá ešte nebola interpretom vysvetlená. Postupujeme obdobne ako pri cvičení po 4. kroku (pedagóg dáva povely, interpreti hľadajú vhodný čas)
8. prechod z krútenia do cifrovania – interpretov naučíme, akým spôsobom sa vo vybranom tanci prechádza z krútenia do cifrovania. Tu pribudne ďalší priestor pre „rozhodnutia“ interpretov, pretože budú mať na výber, či po krútení zmenia smer (učili sa v 2. kroku), alebo prejdú do cifrovania (učia sa teraz), alebo prejdú do základného motívu (učili sa v 4. kroku). Motivicky ide najčastejšie o ukončenie krútenia a zmenu párového držania s prechodom do motívu cifrovania.
9. prechod z cifrovania do krútenia – podľa konkrétneho tanca naučíme interpretov prechod do krútenia. Najčastejšie ide o priestorový variant prechodu z cifrovania do základného motívu (pri prechode do základného motívu, napr. dvojkročky ide tanečník priamo k tanečnici do čelného držania, pri prechode do krútenia ide šikmo k tanečnici do bočného držania). Zároveň sa deje zmena motívu na motív krútenia.
         V tejto fáze spojíme všetky časti tanca, pedagóg môže vytvoriť kombináciu, ktorá simuluje ľubovoľný pohyb po trojuholníku, následne iba dáva počas tanca povely a v poslednej fáze nechá interpretov, aby na základe vytvorenej schémy samostatne improvizovali.
Ďalším postupom pri zdokonaľovaní sa v improvizácii je pridávanie nových možností do vrcholov trojuholníka (častí tanca). Množstvo tancov má dva možné spôsoby krútenia páru, viac možností zmeny smeru, varianty základných krokov a rôzne motívy cifrovania. Pri výučbe postupujeme tak, že novú možnosť najskôr naučíme samostatne, potom v spojení s iným vrcholom trojuholníka a potom striedame staršiu možnosť s novou (napríklad druhý spôsob krútenia páru učíme tak, že naučíme krútenie B a zmenu smeru B, potom striedame základný krok a krútenie B, potom striedajú sami tanečníci, potom spojenie základný krok – krútenie A verzus základný krok – krútenie B, potom to isté s cifrovaním a krútením A,B). Čím viac možností pribudne, tým viac sú nútení interpreti rozhodovať sa medzi možnosťami. Stále platí, že najskôr sa rozhodnú o vrchole trojuholníka (kam pôjdu), k tomu majú určenú cestu (ako pôjdu) a potom sa rozhodnú o tanečnom motíve (čo tam budú robiť). V jednoduchej verzii schémy, kde je každému vrcholu trojuholníka priradený iba jeden tanečný motív, sa interpreti rozhodujú len raz (kam pôjdu) a všetko ostatné majú určené.
         Výhodou schémy je, že platí pre všetky krútivé tance (starého aj nového štýlu, krucená, do šaflika, do vysoka, frišká, čardáš...), takže stačí jednotlivým častiam schémy priradiť tanečné motívy a pohybové sledy daného tanca a postup zostáva rovnaký. Interpreti skúsení v improvizácii sú schopní veľmi rýchlo improvizovať aj tanec, ktorý vidia prvý krát, pretože si len odsledujú niekoľko motívov a aplikujú ich na schému, ktorú ovládajú. Tu však považujem za potrebné zdôrazniť, že zdokonaľovanie sa v tanečnej improvizácii neznamená zdokonaľovanie sa v tanci samotnom. Analýzou tanca môžeme zistiť ďalšie pravidlá o vzťahoch medzi tanečnými dielmi, či zaužívanými motivickými sledmi. Až ich zohľadnením v samostatnej improvizácii sa tanec stáva kvalitnejším po odbornej stránke. Ideálny interpret by mal dospieť k pochopeniu tanečného myslenia „nositeľov“ a nesnažiť sa tancovať ako oni, ale ako jeden z nich.




[1] MARIŠLER, S. – Dva metodické prístupy k výučbe improvizácie v ľudovom tanci, VŠMU 2013, Bratislava
[2] Tanečné diely v tomto prípade chápeme ako vizuálne jednoznačne odlišné časti tanca, napríklad vodenie partnerky po priestore, krútenie páru, samostatné cifrovanie a podobne.
[3] „Ich základným a najpríznačnejším choreografickým znakom je krútenie sa páru na mieste v objatí, a to v rôznych lokálnych, generačných a individuálnych choreograficko-plastických obmenách, zväčša v jednoduchých rytmických schémach kročných a skočných motívov.“ DÚŽEK, S., GARAJ, B. – Slovenské ľudové tance a hudba na sklonku 20. storočia, SAV 2001, Bratislava
[4] ZÁLEŠÁK, C. – Ľudové tance na Slovensku, Osveta, Bratislava 1964

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára