(Tento príspevok odznel na konferencii spojenej s
podujatím AKADEMICKÁ NITRA 2012, originál príspevku publikovaný tu)
Princíp
prevedenia veľkej časti slovenských ľudových tancov spočíva v samostatnej
improvizácii interpretov. Interpreti vo folklórnych súboroch sú ešte aj v
súčasnosti vedení skôr k choreografickému vnímaniu ľudového tanca, schopnosťou
improvizovať v mnohých prípadoch nedisponujú. Metodika smerujúca k zvládnutiu
schopnosti improvizovať je založená na rozvíjaní tzv. “pamäte pre významy”.
Interpreti sa učia pracovať s tanečnými motívmi podľa vlastného uváženia,
súčasne ale musia zohľadňovať určité, vopred zadané pravidlá,
determinujúce motivickú štruktúru zvoleného tanca. K týmto vnútorným
pravidlám, ktoré jednotlivé tance špecifikujú, a podľa ktorých interpret
tancuje, je možné dospieť analýzou tanca. Zdokonaľovaním schopností
improvizácie sa tanečník zlepšuje nielen interpretačne, ale zlepšuje tiež
vlastný cit pre rozpoznanie motivickej skladby tanca a schopnosť vnímať
vnútorné zákonitosti, ktorými sú v jednotlivých lokálnych variantoch tancov tieto
motívy vzájomne usporiadané
Väčšina ľudových tancov bola vo svojom
prirodzenom, autochtónnom prostredí založená na princípe voľnej tanečnej
improvizácie (mládenecké tance, krucená, do krutu, do skoku, šikovná, do
vysoka, čardáš, verbunk, odzemok a podobne). Pod pojmom „improvizácia
v ľudovom tanci” rozumieme spôsob tancovania, pri ktorom tanečník
netancuje vopred naučenú choreografiu (čiže chronologicky zapamätaný sled
motívov a priestorových zmien), ale pracuje s motívmi, motivickými
väzbami a tanečnými dielmi podľa vlastného uváženia, pričom
dodržiava zaužívané pravidlá a vnútornú štruktúru tanca. Zjednodušene
môžeme povedať, že ide o tancovanie podľa určitých pravidiel.
Cieľom môjho príspevku nie je podrobne vysvetliť, ako tieto pravidlá
konkretizovať, skôr sa chcem venovať schopnosti interpreta ľudového
tanca tieto pravidlá používať.
Metodiku smerujúcu k výslednej tanečnej
improvizácii interpretov ľudového tanca začali na Katedre tanečnej tvorby
formovať Doc. Ján Blaho a Mgr. art. Ervín Varga, kde sa snažili okrem
scénického vnímania tradičnej kultúry priviesť študentov aj k pochopeniu
podstaty fungovania ľudových tancov vo svojom prirodzenom prostredí. Tu je na
mieste spomenúť aj paralelný rozmach Tanečných domov na Slovensku podporovaný
študentmi KTT v Bratislave (OZ Dragúni) a skupinou mladých tanečníkov a
pedagógov v Košiciach (Klub milovníkov autentického folklóru) pred približne 11
rokmi. Napriek tomuto časovému úseku nie je doposiaľ na Slovensku k dispozícii
odborná literatúra, ktorá by sa venovala priamo tejto metodike a preto pri
písaní príspevku vychádzam predovšetkým z osobnej pedagogickej praxe.
Začnem vysvetlením, prečo pravidlá
potrebujeme. Dalo by sa tvrdiť, že „pôvodní nositelia“ ľudového tanca (v našom
chápaní tanečníci žijúci v prostredí, kde sa tanec vyskytoval, ktorí si ho
osvojili tradičným spôsobom – odpozorovaním od starších členov lokálneho
spoločenstva) žiadne pravidlá nedodržiavali a že tancovali výhradne podľa
aktuálneho rozpoloženia a pocitov. Toto však platí len do istej miery. Tu
mi poslúži prirovnanie ku gramatickým pravidlám jazyka. Materinský jazyk
používame bez toho, aby sme si uvedomovali, že napríklad používame podmieňovací
spôsob, že skloňujeme a časujeme, vytvárame súvetia a podobne. Pravidlá
používame prirodzene a podvedome. Keď chceme rovnaký obsah vyjadriť v cudzom
jazyku a poznáme slová, ktoré možno použiť, bez uvedomovania si
existencie a bez pracovania s pravidlami gramatiky to nedokážeme. Naučiť
sa choreografické dielo môžeme v tomto prípade prirovnať k učeniu sa umeleckému
prednesu, učíme sa správne vyslovovať, pracovať s intonáciou reči,
pracovať s dynamikou hlasu a celý text sa naučíme naspamäť. Osvojenie si
schopnosti tanečnej improvizácie je na rozdiel od toho niečo ako
zvládnutie v jazyku podľa potreby konverzovať, čiže používať vhodné slovné
spojenia a prispôsobovať ich okamžitej potrebe.
Väčšina členov folklórnych súborov má
kontakt s ľudovým tancom v prevažnej miere cez naštudovávanie
konkrétnych choreografií svojho folklórneho súboru. Proces naštudovania tanečného
diela, či už v rámci tvorby nového alebo pri repetícii existujúceho, je
zásadne odlišný od tanečnej metodiky smerujúcej k zdokonaleniu schopnosti
improvizovať. Členovia folklórneho súboru, ktorých javisková produkcia
neobsahuje pasáže tanečnej improvizácie (a tu je nutné zdôrazniť,
že kvalita choreografie nezávisí na tom, či obsahuje improvizačné časti, alebo
nie), spravidla k takémuto spôsobu tancovania nie sú vedení.
Pri interpretácii ľudovej
piesne je akosi prirodzené, že spievame „...jak čarna čarnica“ a nie
spisovnou slovenčinou - „ako čierna černica“, že spievame „...s košarikom na
tarki“ a nie „s košíkom na trnky“. Okrem slovných nárečí tiež existujú
aj nárečia hudobné a tanečné. Čiže tak ako v jednotlivých regiónoch možno
nájsť špecifické lokálne nárečové výrazy, majú aj svoju špecifickú tanečnú
motiviku ľudové tance. Interpret, ktorý ovláda choreografie z viacerých
regiónov a teda disponuje bohatou zásobou tanečných motívov, sa môže
pokúsiť tancovať podľa vlastného cítenia a aktuálneho emocionálneho
rozpoloženia, ale akonáhle sa rozhodne pohybovať v rámci určitého
tanečného nárečia, tanečná motivika sa adekvátne obmedzí na príslušný motivický
objem. Toto obmedzenie interpret vníma ako jedno z pravidiel, podľa
ktorých by mal tancovať. (Môže dôjsť k tomu, že čím
viac tanečných motívov z rôznych regiónov tanečník pozná, tým
nepohodlnejšie to pravidlo pre neho bude, pretože selekcia bude o to náročnejšia.)
Mnohí tanečníci v súboroch zvyknú podľa
mojej osobnej skúsenosti stotožňovať tanec s názvom regiónu. Na moju
otázku „Aké ľudové tance poznáte?“ je bežnou odpoveďou „Tanec Liptov.“,
„Tanec Detva.“, „Tanec Horehron.“, „Tanec Myjava.“, „Tanec Východ.“
a pod. Ide o výsledok zaužívanej praxe, pomenúvať choreografické
diela vo folklórnych súboroch podľa kultúrnych regiónov, z ktorých ich
autori čerpali tanečné motívy (bez ohľadu na to, či sa obmedzili na istú
lokalitu, alebo bol ich výber viac-menej „celoregionálny“). Skutočnosť je taká,
že takmer v každom regióne poznáme pomalší krútivý tanec, rýchlejší
krútivý tanec, mládenecký tanec, ženské koleso, tanečnú
hru, novšie strofické tance, prípadne ďalšie tanečné formy. Ako možno
odlíšiť napríklad mužský tanec od rýchleho krútivého, keď motivika je tá istá?
Už pri snahe o jednoduché odlíšenie jednotlivých tancov narazíme na pravidlá,
ktoré budeme musieť pri snahe o ich improvizačné prevedenie zohľadniť.
Napríklad, jeden tanec tancujú iba muži a druhý sa tancuje
v pároch – nové pravidlo. V prípade tancovania v páre majú tanečníci
určité typické párové držanie – ďalšie pravidlo. Tanec má nejaké časti (napr. krútenie
páru, cifrovanie v držaní, cifrovanie od seba, pomalú a rýchlu časť
atď.) – nové pravidlo. Muži si chodia rozkázať pred muziku po jednom –
pravidlo. Tanec má svoju typickú priestorovú kresbu – pravidlo. A „rana
pod pás“ – takmer vždy sú mužské tanečné motívy odlišné od ženských – ďalšie,
s tým súvisiace pravidlá.
Platí, že čím viac sa o tanci dozvieme,
tým viac takýchto pravidiel nájdeme. Vychádzajúc
z predošlého náčrtu, by mohlo vymedzenie základných pravidiel ako akýchsi
inštrukcií (v zmysle chápania tohto pojmu v tomto príspevku) k voľnej
improvizácii vyzerať aj takto: tanec Čardaš z Telgártu - tancuj čo
len chceš s tým, že začneš pomalým predspevom (musíš poznať nápevy
patriace k tomuto typu tanca) a partnerku budeš mať vedľa seba, po
zrýchlení používaj prevažne dupavé motívy a tie, pri ktorých sa nedupe,
použi vtedy, keď sa nedržíš s partnerkou, počas tanca v skočnom tempe striedaj
párové krútenie s cifrovaním v držaní za ruky oproti sebe, alebo
v držaní za pás oproti sebe a približne po dvoch rýchlych strofách
piesne sa vráť k spevu v pomalom tempe. Z uvedeného vidíme, že
ak chceme voľne improvizovať ľudový tanec a záleží nám na tom, aby bolo
evidentné, či tancujeme Ozwodny zo Suchej Hory, Žabecák
z Myjavy, alebo čardaš z Telgártu musíme
v tanci zohľadniť pravidlá, ktoré sú signifikantmi daného tanca, resp.
jeho interpretácie.
Akým spôsobom je teda možné dospieť
k tomu, aby boli interpreti schopní tancovať „podľa určitých pravidiel“?
Nevyhnutné je uvedomenie si toho, v čom je odlišné tancovanie choreografie
a tanečná improvizácia. Zásadným rozdielom je používanie a práca
s tzv. “tanečnou pamäťou” interpretov.
Keďže existujú rôzne spôsoby kódovania a
rôzne úrovne spracovania informácií v našich percepčných a pamäťových
centrách, uvádzajú sa v psychológii viaceré druhy pamäti. Joy Paul Guilford
hovorí o týchto:
- vizuálna
pamäť – prejavuje sa v schopnosti podržať, poznať alebo reprodukovať
vizuálne prezentovaný materiál;
- pamäť pre
idey – schopnosť reprodukovať predtým prezentované idey a myšlienky;
- pamäť pre
významy – schopnosť zapamätať si zmysluplné súvislosti medzi prvkami
istého materiálu;
- pamäť pre
časové usporiadanie – schopnosť zapamätať si postupnosť, v ktorej sa
objavujú udalosti a pod.
Pre
lepšie pochopenie rozdielu v obidvoch metodikách majú význam posledné dva
druhy pamäte. Počas interpretačnej a pedagogickej praxe sa ukázala dôležitosť
dvoch základných nárokov na pamäť interpretov:
·
požiadavka
chronologicky si zapamätať sled tanečných motívov, priestorových zmien
a melódií;
·
požiadavka
zapamätať si diapazón jednotlivých motívov a motivických väzieb patriacich
k danému tancu a ich funkciu v rámci vnútornej štruktúry tanca.
V prvom prípade ide o učenie sa
naspamäť. Je jedno, či ide o zapamätanie si textu, sledu nejakých obrazcov,
postupnosti čísel, alebo pohybov. Úloha vyžaduje dobre rozvinutú pamäť pre
časové usporiadanie. Rozvíjať tento druh pamäte je pre tanečníka dôležité
nielen pre nácvik choreografie, ale takisto aj pre nacvičovanie motivických
väzieb a radov. Na zapamätanie si vzťahov medzi motivickými väzbami
v štruktúre tanca pracuje u tanečníkov pamäť pre významy. Tanečníci
si nemusia pamätať chronologické usporiadanie motívov, ale ich funkciu, spôsoby
použitia a vzťah k ostatným motívom. Ak si tanečník nebude schopný
vybaviť tieto pravidlá počas tanca, nebude vedieť improvizovať, aj keď by bol
technicky na vysokej úrovni. Často sa ako pedagóg stretávam s dvomi
extrémnymi prípadmi nedostatočnej tanečnej pamäte. V častejšom prípade
tanečníci dokážu uchovávať a bežne vyvolávať z pamäti obrovské
množstvo tanečných kombinácií, nedokážu si však zapamätať funkciu niekoľkých
motívov a na základe vybavenia si tejto informácie priamo počas
tanca samostatne improvizovať. V druhom prípade tanečníci, prioritne
zameraní na poznanie vnútornej štruktúry tanca a samostatnú improvizáciu,
nedokážú udržať v pamäti dlhšie motivické rady a celé choreografie.
V snahe o získanie schopnosti
improvizovať je preto najvhodnejšie zamerať sa na nácvik smerujúci
k rozvoju pamäte pre významy. Táto totiž funguje na inom princípe ako
pamäť chronologická, pri ktorej sa tanečníci snažia nájsť v motivickom
rade záchytné body a tak si rozdeľovať tanečný materiál na menšie
a ľahšie zapamätateľné časti. Zapamätanie si vnútornej štruktúry tanca
však tento princíp neumožňuje. Tanečné motívy v tomto prípade nemajú svoju
časovú následnosť. Skôr je potrebné zapamätať si pravidlá ich
používania, ich funkčné rozdelenie a príslušnosť ku konkrétnemu tancu.
Pod funkčnými motívmi môžeme rozumieť také
tanečné motívy, ktoré majú v rámci vnútornej štruktúry tanca určitú
funkciu. Delíme ich na základné, prechodové, ukončovacie a ozdobné. Základné
motívy sú tie, ktoré sa v tanci najčastejšie používajú a sú jeho základnou
stavebnou jednotkou. Prechodové sa používajú na prechod medzi tanečnými dielmi
(z cifrovania do krútenia, zmenu smeru krútenia, prechod do cifrovania a
podobne). Ukončovacie motívy sa používajú na ukončenie a akcentovanie
motivického radu a ozdobné sa používajú na ozvláštnenie tanca, spravidla sa
vyskytujú zriedkavo podľa vlastného cítenia interpreta.
Vhodným spôsobom zapamätania si vnútornej
štruktúry tanca je rozdelenie motívov do schémy podľa tanečných dielov.
Keďže tanečných motívov je v slovenských ľudových tancoch veľké množstvo,
je potrebné, aby si ich tanečníci zaradili do istého systému. Pamätanie si
štruktúry podľa tanečných dielov znamená, že ku konkrétnemu tancu si tanečník
nemusí pamätať desiatky motívov, ale len niekoľko tanečných dielov. Ku každému
dielu má potom priradené jeho motivické rady, väzby a funkčné motívy.
(Príklad: k tancu Čardaš z Telgártu si tanečník vybaví
z pamäti diely „tancovanie v držaní bočnom“, „držanie za ruky oproti
sebe“, „párové krútenie“, „samostatné cifrovanie“. Potom napríklad pri tanečnom
dieli „párové krútenie“ si hneď vybaví 1. aký je tanečný motív krútenia, 2.ako
začať krútenie, 3. ako zmeniť smer, 4. ako skončiť a podobne (Podobný je aj
princíp vytvárania adresárov a podadresárov pri ukladaní súborov
v počítači.)
Pri
nácviku by pedagóg mal vytvoriť samostatný priestor na precvičovanie
štrukturálnej pamäte, pretože zvyšovanie technickej úrovne tanečníka
a skúšanie výslednej choreografie na pamäť pre významy nekladú žiadne
nároky. Úlohou pedagóga je vytvoriť tanečníkom takú situáciu, v ktorej sú
nútení používať funkčné motívy, samostatne rozhodovať o použití základných
motívov, viesť partnerku (nechať sa viesť partnerom) a podobne.
Príklad
1: Precvičovanie funkčných motívov
Precvičovanie funkčných motívov by malo
prebiehať v dvoch fázach. V prvej fáze sa tanečníci dozvedia
akú funkciu majú jednotlivé motívy a ako sa používajú (ako sa spájajú
s ostatnými motívmi). To znamená, že pedagóg ukáže presné rady motívov,
kde je použitý funkčný motív a ktoré musia tanečníci zopakovať. Napríklad
ukáže niekoľko rôznych motivických radov, ktoré sú vždy zakončené tým istým
ukončovacím motívom. Tanečníci sa tak dozvedia, ktorý je ukončovací motív a zároveň
dostanú príklady, ako sa môže napájať na motivický rad. V druhej fáze
nechá pedagóg tanečníkov samých rozhodnúť, ktorý rad motívov použijú,
ukončiť však musia dohodnutým motívom.
Ďalšou možnosťou je opačný princíp, to
znamená, že v prvej fáze musia tanečníci opakovať stále tie
isté motivické rady, každý však s iným ukončovacím motívom. V druhej
fáze si tanečníci sami určujú, aké ukončenie použijú.
Stále však musí platiť princíp postupu od
jednoduchšieho k zložitejšiemu, to znamená, že na začiatku cvičenia by
mali mať tanečníci čo najviac „záchytných bodov“ (časti, ktoré sú presne určené
pedagógom) a ich pamäť je zaťažená len jednou akciou (motivický rad majú
presne určený a rozhodujú o jeho zakončení, alebo zakončenie majú
určené a rozhodujú, aký rad motívov použijú). Až po zvládnutí týchto
cvičení môže pedagóg pristúpiť k ich kombinácii. V tomto prípade
nechá tanečníkov aby si sami vybrali motivický rad a k nemu vybrali
spôsob zakončenia.
Rovnakým spôsobom môže pedagóg precvičiť aj
ostatné funkčné motívy.
Príklad
2: Precvičovanie tanečných dielov
Pod
tanečným dielom môžeme rozumieť vizuálne jasne odlišnú časť tanca
(najvhodnejšie je pri tancovaní v páre stotožniť tanečné diely
s rôznymi držaniami páru v tanci). Pri tomto cvičení sa tanečníci
naučia zapamätať si tanečné diely konkrétneho tanca a možnosti ich
striedania. Na každý tanečný diel určí pedagóg presný motivický rad (môže
použiť motivické rady z príkladu 1). Na začiatok každého dielu určí
prechodový motív. Pre lepšiu orientáciu je vhodné vybrať pre každý tanečný diel
iný prechodový motív. V prvej časti cvičenia sa tanečníci naučia presné
motivické rady (každý rad predstavuje jeden tanečný diel). Potom pedagóg určí
dvojicu, prípadne trojicu dielov, ktorú tanečníci zatancujú za sebou, aby si
precvičili použitie prechodových motívov. V druhej časti nechá pedagóg
tanečníkov tancovať dlhší čas. V priebehu tanca im určuje, aký tanečný
diel má nasledovať, takže tanečníci nevedia dopredu, čo budú tancovať, musia
reagovať na povely pedagóga. Zvýšiť náročnosť cvičenia môže pedagóg tým, že
povely dáva čoraz neskôr, aby tanečníci mali čoraz kratší čas na reakciu.
V tretej časti nechá pedagóg tanečníkov samostatne rozhodovať o tom,
aký tanečný diel zaradia do svojho tanca.
Po zvládnutí týchto cvičení by mali byť
interpreti schopní samostatnej improvizácie na základe vopred určených
pravidiel. Takýto spôsob tancovania je spočiatku obtiažny a častokrát až
frustrujúci, pretože závisí viac od používania tanečnej pamäte, než od
schopnosti technicky zvládnuť pohyby, ktoré tanec vyžaduje. Preto sa stáva, že
aj technicky menej náročný tanec obsahuje rovnaké pravidlá ako tanec náročný,
čo – ako sa ukázalo – často znervózňuje najmä vyspelejších tanečníkov.
Osvojenie si tejto schopnosti však prináša zo sebou množstvo výhod. Napríklad,
pri zabudnutí časti choreografie nie je tanečník schopný pokračovať
v tanci. Ak však zabudne niekoľko motívov zo štruktúry tanca, dokáže
improvizovať aj bez ich použitia. Taktiež päť choreografií z toho istého
tanca si musí interpret päť krát pamätať a pokiaľ ich bežne nepoužíva,
zabudne ich. Štruktúra a pravidlá tanca zostávajú v pamäti dlhšie,
pretože väčšinu tanečných motívov si musí tanečník pamätať v rôznych
významoch, čím sa proces zabúdania spomaľuje. A hlavne tú istú štruktúru
tanečník používa vždy, keď daný tanec improvizuje, takže si ho stačí pamätať
len raz pre všetky tanečné príležitosti. Uvedené výhody platia pre potreby
voľnej zábavy interpretov. V podmienkach javiskovej produkcie v prípade akútnej
neschopnosti pokračovať v choreografii z dôvodu pamäťového výpadku, môže byť
zaradenie improvizovaného tanca nežiadúce. Uvádzam to tu preto, že mnohí
tanečníci sú na tanečnej zábave odkázaní na používanie dlhších choreografických
pasáži zo svojich súborov, ktoré sa snažia prispôsobovať hudobnému podkladu.
V závere by som rád zdôraznil, že
schopnosť samostatnej improvizácie v ľudovom tanci je len jednou časťou
komplexne pripraveného interpreta ľudového tanca. Tanečník by mal zdokonaľovať
aj estetickú kvalitu svojho tanečného pohybu (držanie tela, plynulosť pohybu,
energia v pohybe), rozvíjať si tanečný charakter (vizuálne sa prispôsobiť
štýlotvorným znakom regiónu, predstavám choreografa), mať zvládnutú osobitú
rytmickú štruktúru prevedenia tanca a v neposlednom rade udržiavať
svoje telo pripravené na fyzickú záťaž (kondičné cvičenia, strečing). Je
nesprávne myslieť si, že osvojením si schopnosti improvizovať sa stávame
dokonalými interpretmi ľudového tanca. Tvrdenie z úvodu bohužiaľ platí
doslovne. Improvizácia v ľudovom tanci je schopnosť tancovať na základe
pravidiel. Avšak podľa akýchkoľvek pravidiel. Pre improvizáciu ako schopnosť
je totiž jedno, či sú tie pravidlá vymyslené, nelogické, určené náhodne,
prípadne vymyslené špeciálne pre konkrétny tréning ako tanečná hra. Čím viac
však pravidlá vychádzajú z konkrétnej tanečnej predlohy (napr. Čardaš
z Telgártu), tým viac sa improvizácia blíži k analyzovanej predlohe.
Odklon od predlohy kvalite improvizovania (ako schopnosti) neublíži, nie je
vôbec zakázaný, a preto zdokonaľovanie sa v improvizácii
v princípe nemôžeme považovať za primárne zdokonaľovanie sa
v znalosti tanca samotného.
Nakoniec sa ešte raz vrátim k prirovnaniu
s gramatikou. Inak sa vyjadruje dieťa, inak kamaráti pri pive, inak manažér,
inak vedec, inak básnik. Všetci však používajú rovnaké pravidlá gramatiky, len
si z rôznych možností slovnej zásoby a miery abstrakcie, štylistickej
práce s textom vyberajú alternatívy. Tak isto sa dá ten istý tanec
interpretovať na rôznych kvalitatívno-umeleckých úrovniach. Do hry vstupuje
totiž aj osobnosť každého interpreta a jeho vlastný prístup a cítenie, pretože
na rozdiel od tancovania choreografie, kde je úlohou interpreta prezentovať
predstavu autora - choreografa, pri improvizačnom tanci nesie za tanec plnú
zodpovednosť sám interpret.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára