Translate

20. 1. 2016

Činitele vstupujúce do tvorby tanečného diela

Tanečné tradície Slovenska môžeme v dnešnej dobe prezentovať širokej verejnosti rôznymi spôsobmi. Dominantnou formou však stále zostáva javisková prezentácia ľudového tanca. Javisko je súčasťou divadelného priestoru, platia na ňom zákonitosti scény a preto je potrebné pri uvádzaní akéhokoľvek javiskového počinu pristupovať k nemu aj z pohľadu divadelnej tvorby. Obzvlášť v dnešnej dobe, keď sa v rámci konkurenčného prostredia snažia všetky divadelné žánre viac priblížiť k divákovi, už nie je nepredstaviteľné, že bežný návštevník folkloristického predstavenia uvidí v tom istom období aj činohru a muzikál. Javiskový ľudový tanec sa tak ocitá v konkurencii nielen vzájomnej - medzi množstvom folklórnych kolektívov, ale aj ako žánru mu konkurujú ďalšie tanečné štýly a divadelné útvary. Vo svojom príspevku by som preto rád uviedol niektoré základné pojmy a profesie, ktoré vstupujú do tvorby tanečného diela. Aj keď je zrejmé, že v podmienkach amatérskeho hnutia, ktoré je najväčšou základňou kolektívov prezentujúcich ľudový tanec na scéne, väčšinou nie je možné v dostatočnej miere realizovať celý tvorivý proces.


námet

         Na začiatku tvorivého procesu stojí námet. Námet je hlavnou myšlienkou diela. Námetom môže byť existujúci jav, konkrétna situácia, príbeh, ale aj napríklad iné umelecké dielo. V písomnej podobe môže mať námet iba jednu vetu, ale aj niekoľko strán. V tvorbe folklórnych súborov sa najčastejšie vyskytujú námety, ktoré odzrkadľujú prirodzený život ľudového tanca, čiže tanečné príležitosti a situácie s nimi spojené. Prevládajúcim námetom sa v poslednom období stáva stvárnenie tanečnej zábavy, čo je najmenej problematické na spracovanie, podľa môjho názoru však nie veľmi invenčné. Zvolený námet môže predurčiť aj mieru štylizácie tanečného diela a celkový prístup k jeho spracovaniu.

scenár/libreto

         Rozpracovaním námetu do konkrétnej podoby vzniká scenár/libreto. Libreto má skôr formu voľného textu, ktorý hovorí o myšlienkach, emóciách, či dejovej línii tanečného diela. Ide o text, z ktorého vychádza autorský tím pri tvorbe diela, ale aj o umelecký text, ktorý môže byť prezentovaný divákovi prostredníctvom bulletinu a poskytuje mu vodítko k pochopeniu zámeru autora. Scenár má charakter pracovného textu, okrem dialógov a textov piesní obsahuje aj scénické poznámky o pohybe účinkujúcich po javisku, réžijné poznámky o situáciách a motiváciách jednotlivých postáv a technické poznámky pre svetelnú a zvukovú réžiu. Dobre napísaný scenár sa stáva základnou pracovnou pomôckou celého autorského tímu, pri tvorbe obsahuje množstvo praktických informácií, v procese skúšania dáva prehľad o objeme hotovej práce a nasledujúcich úlohách, dáva informáciu o chronologickom slede obrazov, ktoré sa môžu skúšať samostatne a podobne. S dokončeným scenárom vstupuje do hry režisér.

réžia

         „Réžia je umelecko - tvorivá činnosť, ktorá spočíva v celkovej organizácii javiskového diania, v konzistentnej interpretácii scenára (libreta) a sprostredkovaní jeho myšlienky divákovi. Je to činnosť zameraná na koordináciu a intergráciu jednotlivých zložiek a prvkov dramatickej štruktúry a na ich pretváranie do ideovo a štýlovo jednotného, celistvého diela[1].“
Režisér je spravidla považovaný za hlavného autora diela. Koordinuje činnosť všetkých členov autorského tímu, ktorí sa pritom snažia reflektovať jeho umelecké predstavy na základe vopred pripravenej réžijnej koncepcie. Úlohou režiséra je pretaviť scenár/libreto do konkrétnej javiskovej podoby. Rozhoduje o tom, akým jazykom bude dielo komunikovať s divákom, do akej miery bude popisné, ako bude využívať symboly, akým spôsobom sa vytvoria požadované atmosféry, či ako divákovi odovzdať potrebné informácie a myšlienky, ktoré má dielo obsahovať.

choreografia

V prípade tanečného diela režisér úzko spolupracuje s choreografom (okrem prípadov, keď režisérom a choreografom je tá istá osoba), keďže hlavným vyjadrovacím prostriedkom je tanec. Choreografia je tvorivý proces, pri ktorom choreograf pracuje s pohybovým materiálom tak, aby ho prispôsobil potrebám scény, aby s využitím vlastnej invencie pohybom sprostredkoval myšlienky divákovi a výsledkom bolo tanečné umelecké dielo. Choreograf si na základe námetu a libreta  (pričom nie je vylúčené, že je autorom obidvoch) volí jazyk, ktorým bude tanečné dielo s divákom komunikovať – čo bude nositeľom informácií, či pôjde len o tanečný prejav, či hovorené slovo, či použije symboly, či divadelnú skratku, aký bude stupeň štylizácie a podobne. Následne sa rozhodne pre pohybový slovník, ktorý v choreografii použije. Pokiaľ je námetom iba prezentácia tanečnej zábavy a zvolený stupeň štylizácie je nízky, pohybový slovník choreografie je v zásade totožný s pohybovým slovníkom autentickej tanečnej predlohy. Čím vernejšie má byť tanec vyobrazený, tým dôkladnejšie musí choreograf tanečný materiál predlohy poznať, aby s ním mohol pracovať bez rizika jeho deformácie oproti predlohe. Pokiaľ je však námet založený na sprostredkovaní rôznych emócií, odovzdaní konkrétnych informácií, či dejovej línie, musí choreograf podriadiť pohybový slovník námetu. Snaží sa v predlohe identifikovať motívy vhodné pre tú ktorú emóciu (napríklad motívy vhodné pre agresívny pohyb, pre ukľudnenie, vhodné pre zvýraznenie mužského alebo ženského elementu, vhodné na znázornenie pozitívnych, či negatívnych emócií medzi hlavnými postavami, alebo pohyby, ktoré môžu vyjadriť povahu postavy – lenivý, odvážny, najkrajšia a podobne). Tanečný materiál potom volí tak, aby mohol tieto motívy použiť.

hudobná úprava    

Na výslednej podobe tanečného diela sa obrovskou mierou podieľa autor hudby. Hudobný podklad je neoddeliteľnou súčasťou pohybovej stránky diela. Pre tanečníkov je jeho rytmická stránka podstatná pre synchrónny pohyb, hudba môže zvýrazňovať akcenty v pohybe, môže vytvárať atmosféry a dokonca môže byť aj nositeľom informácie, ktorú je potrebné sprostredkovať divákovi. Pri diele s folklórnou tématikou je dôležitým faktorom zvolený stupeň štylizácie. Pri nižších stupňoch sa nástrojové obsadenie, melodika, harmónie a interpretačný prejav muzikantov približujú autentickej predlohe. Hudobný upravovateľ v tomto prípade spolupracuje s choreografom prevažne na výbere konkrétnych melódií a ich zoradení. Tu si však treba uvedomiť, že tak ako choreograf aj na nižšom stupni štylizácie s pohybom na scéne pracuje (pokiaľ teda ide o choreografiu a nie napr. o prezentáciu pôvodnej podoby tanca improvizačnou formou, kde hudba vzniká v danom okamihu na základe komunikácie medzi muzikantom a tanečníkom), mal by aj autor hudobnej úpravy v rámci daných mantinelov podporiť dianie na scéne, či len dbať vo výsledku o ucelený hudobný tvar. V rámci vyšších stupňov štylizácie sa z hudobného sprievodu stáva hudobné dielo, čo dáva skladateľovi viac príležitostí pre autorský vklad. Komunikácia choreografa s hudobným skladateľom prebieha v zásade dvomi spôsobmi:
1. choreograf má podrobnú predstavu o hudobnom podklade k svojej choreografii. Má vybraté hudobné témy, má predstavu o dĺžke jednotlivých tém, vie presne, v ktorej časti potrebuje akú dynamickú zmenu. Skladateľ v tomto prípade tvorí hudbu na základe týchto inštrukcií, jeho tvorivý prínos spočíva predovšetkým v inštrumentácii a harmonizácii jednotlivých tém.
2. choreograf nemá podrobnú predstavu o hudobnom podklade. Vie presne, čo sa bude v choreografii diať, v akej postupnosti pôjdu dynamické zmeny, prípadne aká informácia má byť kedy sprostredkovaná divákovi. Táto predstava choreografa v písomnej forme plní funkciu scenára/libreta. Skladateľ v tomto prípade vytvorí vlastnú predstavu zhudobnenia scenára/libreta a ponúkne ju choreografovi, ktorý následne tvorí pohyb na vytvorené hudobné dielo.
Spolupráca choreografa s hudobným skladateľom je veľmi intenzívna, nakoľko sa v procese tvorby obidvaja navzájom ovplyvňujú a inšpirujú. Nie je preto zriedkavým javom, že spoluprácu opakujú a stávajú sa autorskou dvojicou.
  
scénografia a kostýmy

         Z hľadiska estetického pôsobenia na diváka je veľmi významnou zložkou divadelnej tvorby scénografia. „Scénografia je označením pre výtvarnú zložku divadla. Okrem toho sa jedná o jeden z oborov divadelnej vedy, ktorý sa zaoberá výtvarnými prejavmi v divadle z teoretického a historického hľadiska. Divadelný výtvarník zaoberajúci sa scénografiou sa nazýva scénograf[2].“
Scénografia v sebe zahŕňa: architektonické štruktúry, svetlo, projekciu, zvuk, kostýmy, objekty a rekvizity, ktoré sú posudzované vo vzťahu k telu herca, textu, priestoru, v ktorom sa predstavenie odohráva a umiestneniu diváka.[3]
Scénograf navrhuje scénické riešenia režisérovi na základe jeho umeleckých predstáv, ale aj praktickej funkčnosti požadovanej scény. Zohľadňuje taktiež pripomienky choreografa, ktorému vytvára tanečný priestor. Scénografia musí mať svoj priebeh a príbeh, rodí sa v procese inscenácie a má svoju poetiku a logiku. „Scénografia je integrujúci dialóg spájajúci motorické s estetickým , telesné s duchovným. Pomáha širokou škálou svojich možností prispieť k zmysluplnému dopadu na diváka a podčiarknuť zmysel divadelnej produkcie. Scénografia má provokovať režiséra, inšpirovať herca a prekvapiť diváka[4].“
Kostýmový výtvarník musí vo svojich návrhoch vždy kombinovať umeleckú a praktickú stránku. Vychádzajúc z námetu, scenára, požiadaviek režiséra a choreografa musí vytvoriť také kostýmové riešenia, ktoré zohľadňujú umelecký zámer výsledného diela, spĺňajú požadovanú funkčnosť a zároveň dovoľujú interpretom vykonávať predpísané pohyby. Pri nižších stupňoch štylizácie ľudového tanca nie je funkcia kostýmového návrhára potrebná a použijú sa originály, prípadne repliky krojov. Drobné úpravy pre javisko prevezme choreograf, alebo umelecký vedúci telesa. Pri štylizovaných podobách je však úloha výtvarníka mimoriadne dôležitá, nakoľko platí pravidlo, že rovnaký stupeň štylizácie sa musí odraziť vo všetkých zložkách tanečného diela a to v pohybovej, hudobnej aj výtvarnej.

dramaturgia

         Do autorského tímu patrí a významne sa na výslednom tvare podieľa aj dramaturg. Dramaturgia patrí do divadelnej tvorby, najmä tvorby dramatického textu a procesu inscenovania ako jeden zo základných stavebných kameňov už od 18. storočia[5]. Dramaturgia rieši problémy správneho prenesenia textu na javisko, dramaturg sa pozerá na vznikajúce dielo z pohľadu diváka. Snaží sa nájsť čo najlepšie scénické riešenie pre daný okamih podľa logiky a situácie inscenačného zámeru, pričom berie do úvahy aj účinkujúcich, aj budúce publikum. Dramaturg sa tak stáva v procese tvorby akýmsi oponentom režisérovi a snaží sa ustriehnuť výpovednú hodnotu a čitateľnosť diela. Možno povedať, že je medzičlánkom medzi osobou, ktorá hovorí a osobou, ktorá počúva. Hľadá logické napojenia jednotlivých obrazov, vníma dramaturgickú krivku a kompaktnosť celého diela, hľadá logiku v postupnosti scén, pýta sa na motivácie konania jednotlivých postáv, napomáha tomu, aby sa dielo stalo pre diváka čitateľným. „Zavádzanie termínu dramaturgia pri rozprávaní o tvorbe zrkadlí potrebu všetkých zaangažovaných tvorcov uvažovať o skladbe, forme a komunikatívnosti diela a povahe myšlienok či prvkov v ňom obsiahnutých[6].“

záver

Výsledné tanečné dielo je teda zmesou viacerých umeleckých diel, pretože scenárista, choreograf, režisér, dramaturg, hudobný skladateľ aj scénograf vniesli do diela svoj autorský vklad, ktorý vzájomnou komunikáciu pri dodržaní réžijného zámeru zjednotili do kompaktného celku. Konečný tvar je ešte mierne ovplyvnený samotnou interpretáciou umelcov (tanečníkov, hercov, hudobníkov), ktorí sa snažia naplniť zámer režiséra a choreografa osobným umeleckým vkladom.

[1] zdroj: wikipedia
[2] zdroj: wikipedia
[3] McKINNEY, Josslin, BUTTERWORTH, Philip – The Cambridge Introduction to Scenography, New York 2009
[4] CILLER, Jozef – zdroj: http://nitrianskagaleria.sk/event/pripravujeme-jozef-ciller-naco-je-scenografia/)
[5] HRIEŠIK, Maja – Telesnosť súčasného divadla, Bratislava 2012 (str. 35 – 42) ISBN 978-80-89484-01-0
[6] HRIEŠIK, Maja – Telesnosť súčasného divadla, Bratislava 2012 (str. 35 – 42) ISBN 978-80-89484-01-0

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára