(tento príspevok odznel na konferencii, ktorá bola sprievodným podujatím na Bystrickej folklórnej Haravare 2011)
Vo svojom príspevku sa chcem venovať
základným kritériám kladeným na interpreta ľudového tanca a schopnostiam
interpreta týmto kritériám vyhovovať. Pod pojmom interpret ľudového tanca budem
v tomto prípade rozumieť tanečníka pôsobiaceho v rámci scénického folklorizmu,
nakoľko “pôvodní nositelia” si osvojovali svoj tanec za iných podmienok, ktoré
spolu s historicko-umeleckou hodnotou ich tanca nie sú predmetom tohoto
príspevku. Môj záujem je teda orientovaný na interpretov, ktorí pristupujú k
ľudovému tancu z externého prostredia, snažia sa ho v čo najväčšej miere
zvládnuť a následne s pridaním vlastného umeleckého vstupu uviesť na javisku.
Cieľom tohoto príspevku je pomenovať a priblížiť niektoré apekty interpretačnej
problematiky a tým prispieť k otvoreniu diskusie na túto tému v širších i
odbornejších kruhoch.
Schopnosť osvojiť si charakter pohybu a
štýlotvorné regionálne znaky
Od interpreta ľudového
tanca sa bežne vyžaduje zvládnutie tancov z rôznych regiónov Slovenska, či mimo
neho. Jedna z definícii tanečného regiónu hovorí, že ide o územie, ktorého
tradičné hudobno-tanečné prejavy nesú spoločné znaky. Tieto znaky je pre
interpreta nevyhnutné identifikovať, prakticky ich zvládnuť a v prípade potreby
aplikovať na konkrétny tanec. Táto schopnosť v tanečnej interpretácii je
nevyhnutná pre zachovanie regionálnych odlišností v javiskovom prevedení
ľudového tanca a to aj v tom prípade, keď ťažisko choreografie nie je postavené
na týchto odlišnostiach. Zjednodušene povedané, interpret bude schopný aj pri
vyšších formách štylizácie pohybu zostať v tanečnom charaktere daného regiónu.
Dôležitý je pri tom fakt, že to dokáže robiť vedome podľa požiadaviek
choreografa. V prípade, že pohybové stereotypy tanečníka vytvárajú požadovaný
dojem regionálnej príslušnosti, tento ich však nedokáže vedome ovládať a meniť
podľa potreby (napríklad pri iných tanečných regiónoch), nemôžeme hovoriť o
osvojení si týchto znakov. Za štýlotvorné znaky môžeme považovať napríklad:
- tanečné motívy a ich prevedenie - okrem motívov, ktoré sa
nachádzajú v jednoduchých obmenách vo viacerých regiónoch, existujú motívy
špecifické pre daný región a niekedy aj pre konkrétny tanec. Správne priradenie
motívov k tancu môže pomôcť k stotožneniu sa s regionálnym štýlom. Pri
prevádzaní motívu je dôležité zvládnuť dynamiku pohybu, akcenty, správne
držanie tela, energiu vynaloženú pri pohybe, prácu s ťažiskom tela a podobne.
Tieto aspekty sa dajú určiť analýzou predlohy (videozáznam z výskumu, poznatky
od informátorov a podobne)
- perovanie - môžeme zadefinovať ako opakujúci sa pohyb tela po
vertikálnej osi spôsobený ohýnaním sa členkových, kolenných a bedrových kĺbov.
Tento pohyb hrá v ľudovom tanci kľúčovú úlohu, pretože na rozdiel od iných
tanečných techník sa vyskytuje takmer vo všetkých tanečných motívoch. Perovanie
dokonca môžeme chápať nielen ako jednu z vlastností tanečného motívu, ale dá sa
vnímať aj ako základný pohybový model celého tanca. Môžeme rozlišovať tance v
perovaní váhou (na tzv. ťažkú dobu je pokles) alebo ťahom (na ťažkú dobu je
návrat tela), rovnomernom, tvrdom, mäkkom perovaní a dokonca v mnohých tancoch
môžeme identifikovať akýsi pohybový vzorec (myslíme tým pohyb po vertikále),
ktorý je nemenný aj pri viazaní viacerých tanečných motívov na seba. Snaha o
zachovanie správneho perovania v konkrétnom tanci čiastočne určuje výber aj
sled tanečných motívov, ktoré interpret použije.
- celkový charakter pohybu môže interpret v rámci analýzy odsledovať
pri pohľade na vonkajšiu formu tanca. Ide o celkové držanie tela pri tanci,
pohyby rúk alebo priestorovú kresbu tanca. Tu je však dôležité rozlíšiť
individuálne prejavy od regionálneho štýlu. V tomto prípade je nevyhnutné
analyzovať pohyb viacerých informátorov a komparáciou identifikovať tieto
znaky.
Schopnosť rytmického
vnímania
Ľudový tanec je založený
prevažne na rytmickom pohybe dolných končatín. Okrem tanečných motívov, ktoré
sú založené priamo na zvukovej rytmizácii (využívajú dupnutia, tlesky
a čapáše) aj motívy, ktoré nevydávajú zvuk (tzv. ľahké), majú presne
určený rytmus prevedenia. Metrorytmický pulz v hudobnom sprievode
v mnohých prípadoch rytmus tanečných motívov zohľadňuje a zvýrazňuje.
Rytmickú stránku ľudového tanca môžeme vnímať v niekoľkých rovinách:
- rytmus tanečných motivických radov
– tento je ovplyvnený najmä prenášaním ťažiska z jednej nohy na druhú
(rytmickú zmenu prináša napríklad premenný krok), základným perovaním
v tanci (napríklad pri tanci ťahom sa prenáša prízvuk na neprízvučnú dobu)
a konkrétnou motivikou daného tanca (tance bohaté na motívy, ktoré sa
v rýchlom slede striedajú sú spravidla rytmicky náročnejšie)
- polyrytmia – vnímanie viacerých
rytmov súčasne. Pri čapášových motívoch je bežné, že napríklad nohy vytvárajú
iný rytmus (dupy, zrazy nôh o seba), než ruky (údery o stehno, čižmu
a tlesky). Interpret musí dokázať vnímať každý rytmus osobitne zároveň
s výsledným rytmom čapášového motívu. Pri skupinovom tanci musí interpret
vnímať svoj rytmus v kontexte ostatných rytmov okolo seba.
- hudobná fráza – v ľudovej
hudbe sa okrem pravidelných hudobných fráz (spravidla 8 taktov v jednej
fráze) vyskytujú aj melódie s nepravidelným frázovaním (5 taktová fráza, 3
taktová fráza, prípadne rôzne dĺžky fráz v jednej melódii). Vzťah tanečnej
a hudobnej frázy je v jednotlivých tancoch odlišný a preto
interpreti musia mať na jednej strane schopnosť prispôsobiť svoj tanec hudobnej
fráze a na druhej strane schopnosť udržať vedome tanečnú kombináciu mimo
hudobnú frázu (samozrejme pri zachovaní hudobného tempa a tanečného
rytmu).
Schopnosť improvizácie
Pod pojmom „improvizácia“
v ľudovom tanci rozumieme spôsob tancovania, pri ktorom tanečník netancuje
vopred naučenú choreografiu (čiže chronologicky zapamätaný sled motívov a
priestorových zmien), ale pracuje s motívmi, motivickými väzbami a tanečnými
dielmi podľa vlastného uváženia, pričom dodržiava zaužívané pravidlá a vnútornú
štruktúru tanca. To znamená, že okrem „tanečnej pamäte“ využíva aj vlastné
tanečné cítenie. Pred nástupom folkloristického hnutia a scénického pohľadu na
tradičný tanec, bola improvizácia súčasťou takmer všetkých tancov. V minulosti
bola práve improvizácia nositeľom inovačných tendencií v interpretačnom i v
tvorivom procese ľudového tanečného umenia.
Osvojenie si schopnosti
improvizovať je náročnejšie ako naučenie sa konkrétnej choreografie, pretože
improvizácia vyžaduje od tanečníka jeho samostatné rozhodnutia v priebehu
tanca. K tomu je potrebné poznať a pamätať si jednotlivé tanečné motívy,
motivické väzby, motivické rady a funkciu motívov a motivických väzieb, zároveň
sa musí vedieť orientovať v hudbe, hudobnej fráze a vedieť k nej priradiť
správny motív, či motivický rad v priebehu tanca. Taktiež musí na základe
vlastného cítenia radiť motívy za sebou a striedať tanečné diely tak, aby vo svojom
tanci pracoval s dynamikou, gradáciou, dokázal viesť partnerku (prípadne
partnerka musí vedieť reagovať na impulzy od partnera), aby jeho tanec spĺňal
okrem technickej stránky a charakterovej čistoty aj estetickú stránku.
Dalo by sa namietať, že
nácvik schopnosti improvizovať v ľudovom tanci nie je v podmienkach scénického
folklorizmu dôležitý, som však presvedčený táto schopnosť výrazne ovplyvňuje
duševnú stránku interpreta v pozitívnom slova zmysle. Improvizácia v ľudovom
tanci nie je možná bez dokonalého poznania vnútornej štruktúry daného tanca.
Nácvik improvizácie je teda nevyhnutne spojený so získaním teoretických
informácií a dôležitý fakt, že improvizujúci tanečník sa stáva zodpovedným za
svoj tanečný prejav, prináša veľmi hlboké osobné zainteresovanie interpreta do
tejto problematiky. Tým sa podporuje pozitívny vzťah k tancu samotnému.
Schopnosť pracovať s
tanečnou pamäťou
Počas interpretačnej a pedagogickej
praxe v oblasti ľudového tanca a práce s improvizáciou som dospel
k dvom základným požiadavkám na pamäť interpretov:
-
požiadavka
chronologicky si zapamätať sled tanečných motívov, priestorových zmien
a melódií,
-
požiadavka
zapamätať si objem jednotlivých motívov a motivických väzieb patriacich
k danému tancu a ich funkciu v rámci vnútornej štruktúry tanca.
V prvom
prípade ide o učenie sa naspamäť. Je jedno, či ide o zapamätanie si
textu, sledu nejakých obrazcov, postupnosti čísel alebo pohybov. Úloha vyžaduje
dobre rozvinutú pamäť pre časové
usporiadanie. Rozvíjať tento druh pamäte je pre tanečníka dôležité najmä
pre nácvik choreografie, ale takisto aj pre nacvičovanie motivických väzieb
a radov.
Na
zapamätanie si vzťahov medzi motivickými väzbami v štruktúre tanca pracuje
u tanečníkov pamäť pre významy. Tanečníci
si nemusia pamätať chronologické usporiadanie motívov, ale ich funkciu, spôsoby
použitia a vzťah k ostatným motívom. Ak si tanečník nebude schopný
vybaviť tieto pravidlá počas tanca, nebude vedieť improvizovať, aj keď by bol
technicky na vysokej úrovni.
Schopnosť
zapamätať si chronologický sled motívov a pohybu v priestore ako aj vzťahy
medzi motivickými väzbami môžeme označovať ako tanečnú pamäť.
Tanečnú
pamäť môžeme rozdeliť tiež na dlhodobú
a krátkodobú. Tréning dlhodobej
pamäte je zvyčajne zabezpečený častým opakovaním choreografií na skúškach
a predstaveniach a tanečník je schopný udržať v pamäti niekoľko
hodín tanečných pohybov. Tréning krátkodobej pamäte býva podceňovaný
a v takom prípade majú interpreti zníženú schopnosť okamžite
zopakovať práve videné tanečné kombinácie.
Telesná pripravenosť na pohybovú záťaž
Aby bol interpret
schopný zvládať fyzickú záťaž spôsobenú častými tréningami, predstaveniami,
nárazovými extrémnymi výkonmi, musí udržiavať svoje telo v permanentnej
pripravenosti. Javisková podoba tanca si v mnohých prípadoch vyžaduje jeho
fyzicky náročnejšie prevedenia. Choreograf použije v krátkom časovom úseku
zhustené množstvo efektných a náročnejších motívov, čo si vyžaduje
kondičnú prípravu na strane interpreta. V rámci štylizácie sa mení aj
pohybový rozsah tanečnej motiviky. Pri predstavení, ktoré je zložené
z tancov z viacerých regiónov sa interpret stretne so skočnými
motívmi, odzemkovými motívmi, motívmi, pri ktorých sa partnerka zdvíha nad
hlavu a to v takých tempách a následnostiach, v akých sa
ľudový tanec vo svojom prirodzenom prostredí nepohyboval. Preto sú kondičné,
posilňovacie a strečingové cvičenia nevyhnutnou súčasťou tréningového
procesu interpreta ľudového tanca.
Mgr. art. Stanislav
Marišler, ArtD.
odborný asistent na Katedre tanečnej tvorby, VŠMU
Bratislava
Tento príspevok je jeden zo série príspevkov čo odzneli na Haravare v Banskej Bystrici v 2011tom roku. Robili sme konferenciu z ktorej vyšiel zborník. Je k dispozícii na martinurban72@gmail.com
OdpovedaťOdstrániťSkoda ze sa tu da reagovat len do 4000 znakov. Buchol by som sem svoj clanok ktory som davnejsie pisal...
OdpovedaťOdstrániťTak mi ho pošli a ja ho sem hodím. Do názvu dám, že je od teba. Prípadne urobím novú rubriku - články kamarátov alebo podobne.
Odstrániť